Płatności masowe są usługą przeznaczoną głównie dla tych firm, które oferują swoje produkty lub usługi znacznej liczbie odbiorców. Są to np. przedsiębiorstwa z branży telekomunikacyjnej, zakłady energetyczne, zakłady gazownicze, wodociągi, telewizje kablowe, dostawcy Internetu, firmy ubezpieczeniowe, spółdzielnie mieszkaniowe.
Zadaniem usługi Płatności Masowych jest identyfikacja płatności dokonywanych na rzecz Klienta przez jego kontrahentów (dłużników). Jednoznaczna identyfikacja kontrahenta zapewniona jest przez system wirtualnych numerów rachunków. Każdemu kontrahentowi przypisany zostaje jeden numer rachunku wirtualnego, na który kieruje on swoje zobowiązania wobec wystawcy płatności.
Jak to działa:
1. System finansowo-księgowy Klienta oznacza kontrahentów unikalnymi identyfikatorami nie dłuższymi niż 13 cyfr.
2. System finansowo-księgowy Klienta generuje dla kontrahentów dokumenty (faktury, dowody wpłat itp.) z unikalnymi „wirtualnymi” numerami rachunków w formacie NRB (26 cyfr). Numer rachunku wirtualnego tworzony jest w następujący sposób
- 2 pierwsze cyfry to liczba kontrolna
- 8 cyfr to numer rozliczeniowy Banku (96580006)
- 3 cyfry to numer nadany przez Bank Klientowi
- 13 cyfr to unikalne numery, które Klient nadał swoim kontrahentom
3. Kontrahent/dłużnik opłaca fakturę w dowolnym miejscu (poczta, bank, bankowość elektroniczna) na swój numer rachunku podany na dokumencie.
4. W momencie wpływu środków do Banku numer wirtualny zostaje rozpoznany i środki wpływają na rachunek Klienta powiązany z usługą.
5. Klient otrzymuje plik (w formacie ELIXIR, SIMP, csv) z zestawieniem płatności masowych. Plik można wygenerować poprzez systemy bankowości elektronicznej.
6. Klient wczytuje w sposób automatyczny plik do swojego systemu finansowo-księgowego.